1.0 PENGENALAN
Golongan remaja adalah sebahagian dari kelompok yang terdapat didalam sesebuah masyarakat. Zaman remaja yang dikenali sebagai zaman ‘storm and stress’ amat sukar difahami oleh orang dewasa. Ketidakfahaman inilah sering timbul konflik antara golongan remaja dengan orang dewasa khususnya ibu bapa dan guru.
Apabila timbul konflik antara ibu bapa, golongan remaja sering bertingkah laku yang bertentangan dengan kehendak ibu bapa dan orang dewasa kerana mereka menganggap orang dewasa tidak memahami jiwa mereka. Memahami emosi remaja pada hari ini satu keperluan kepada orang dewasa ketika mendidik golongan remaja. Begitu juga kepada pendakwah yang ingin membimbing dan menjalankan kegiatan dakwah untuk golongan ini, mereka terlebih dulu perlu memahami emosi remaja supaya seruan dakwah dilakukan bersesuaian degan jiwa golongan ini. Dengan itu, seruan dakwah memberi kesan mendalam kepada jiwa mereka.
Dalam melaksanakan usaha dakwah Islamiah pelbagai kaedah dan pendekatan boleh digunakan bagi menarik minat orang Islam dan mengubah tingkahlaku manusia ke arah kebaikan selaras dengan ajaran Islam. Pendekatan psikologi dakwah kepada remaja amat penting bagi memberi bimbingan supaya perkembangannya mengarah kepada positif.
Perkembangan sosial remaja pula amat diperolehi oleh rakan sebaya dan amat sensitif dengan pandangan masyarakat. Pendakwah dan kaunselor yang ingin memberi bimbingan kepada golongan remaja perlu memahami perkembangan psikologi remaja dan seterusnya menggunakan pendekatan psikologi yang meluas digunakan dalam sesi kaunseling.
Pada peringkat remaja, mereka sangat sensitif terhadap pandangan masyarakat dan ingin mendapat pengiktirafan dan pengakuan daripada masyarakat. Namun mereka mendapati nilai golongan remaja adalah berkaitan dengan nilai orang dewasa. Dengan itu, mereka tidak dapat memenuhi kemahuan kedua-dua pihak. Dalam membuat keputusan, pendirian memberi sumbangan mereka sering berubah. Pada satu ketika, mereka kelihatan sangat bergantung kepada orang dewasa untuk mendapat perlindungan tetapi pada ketika lain pula mereka memperlihatkan kebebasan. Tuntutan kebebasan terus berlaku pada peringkat ini. Ada remaja memberontak dan melawan. Ada pula yang bersifat kasar, melawan ibu bapa dan menentang pihak yang berkuasa.
Sebagai kesimpulannya boleh dikatakan bahawa dalam perkembangan sosial remaja, kumpulan rakan sebaya memainkan peranan yang penting dalam menentukan jenis interaksi atau pergaulan. Pembentukan konsep kendiri juga amat dipengaruhi oleh rakan sebaya. Sekiranya remaja diterima oleh rakan sebaya, dia merasa lebih berkeyakinan dan ini akan membantunya membentuk konsep kendiri yang positif.
2.0 DEFINISI
2.1 DEFINISI PENDEKATAN
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga pendekatan ialah perihal atau perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah atau kaedah, cara-cara, langkah-langkah yang diambil bagi memulakan dan melaksanakan tugas bagi mengatasi masalah.
2.2 DEFINISI PSIKOLOGI
Psikologi adalah perkataan yang berasal daripada tamadun Greek Purba, iaitu daripada perkataan ‘psyche’ dan ‘logos’. Psyche bermaksud ‘jiwa’ dan logos bermaksud ‘kajian mengenai sesuatu’ (Mahmood Nazar, 2001:4; Asmawati Desa, 2004:1). Daripada definisi tersebut, dapat dirumuskan bahawa ‘kajian mengenai sesuatu’ yang dimaksudkan oleh perkataan ‘logos’ ialah kajian mengenai pemikiran yang dapat mempengaruhi sikap dan perlakuan organisma. Oleh itu, psikologi boleh diertikan sebagai satu kajian mengenai sesuatu yang memberi kesan kepada jiwa seseorang.
Menurut Kamus Dewan psikologi ialah ilmu yang mengkaji jiwa dan fikiran manusia, atau secara ringkasnya ilmu jiwa (Iskandar, 1986:907 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:1). Perkataan psikologi atau dalam bahasa Inggeris psychology berasal dari dua perkataan, iaitu psyche yang bererti jiwa dan roh, dan logy yang bererti sains (Hepner, 1973:4 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:1). Dengan itu, psikologi ialah kajian terhadap jiwa dan roh manusia. Oleh kerana kerohanian dan jiwa di luar pencapaian sains, psikologi selalunya merujuk kepaad kajian tentang tingkh laku (Shaver and Tarpy, 1993:3 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:1).
Psikologi pada hari ini ditakrifkan sebagai sains yang mengkaji tingkah laku dan proses mental (Davidoff, 1980:2 dalam Fariza Md. Sham, Siti Rugayah Hj. Tibek dan Othman Hj. Talib, 2006:19). Dengan itu, trend masa kini dalam pengertian psikologi ialah kajian secara saintifik terhadap tingkah laku. Ia adalah sains tingkah laku manusia dan haiwan (Morgan King Robinson, 1979:4 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:2). Pengertian yang sama dikemukakan oleh Thompson dan DeBold yang menjelaskan bahawa hari ini psikologi selalunya didefinisikan sebagai sains tingkah laku manusia dan haiwan ( Thompson and DeBold, 1971:4 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:2).
Psikologi pada hari ini ditakrifkan sebagai sains yang mengkaji tingkah laku dan proses mental (Davidoff, 1980:2 dalam Fariza Md. Sham, Siti Rugayah Hj. Tibek dan Othman Hj. Talib, 2006:19). Dengan itu, trend masa kini dalam pengertian psikologi ialah kajian secara saintifik terhadap tingkah laku. Ia adalah sains tingkah laku manusia dan haiwan (Morgan King Robinson, 1979:4 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:2). Pengertian yang sama dikemukakan oleh Thompson dan DeBold yang menjelaskan bahawa hari ini psikologi selalunya didefinisikan sebagai sains tingkah laku manusia dan haiwan ( Thompson and DeBold, 1971:4 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:2).
Dari pengertian-pengertian tersebut dapat difahami bahawa psikologi mengandungi disiplin ilmiah yang tinggi untuk memahami tingkah laku manusia bagi menyelesaikan masalah-masalah yang timbul di kalangan manusia.
Terdapat beberapa definisi psikologi yang lain, yang menyokong pengertian psikologi ini. Antaranya ialah:
Terdapat beberapa definisi psikologi yang lain, yang menyokong pengertian psikologi ini. Antaranya ialah:
• “ The scientific study of the way the human mind works and how it influences behaviour, or the influences of a particular person’s character on their behaviour”.
1) Cambridge International Dictionary of English, p.383)
• Henry L. Roediger dan rakan (1984) mendefinisikan psikologi seperti berikut
“ psychology may be defined as the systematic study of behaviour and mental life”.
• Kalat (1999), mengatakan bahawa psikologi ialah kajian sistematik tentang tingkah laku manusia dan pengalaman. Williams (1960), pula telah mendefinisikan psikologi sebagai satu cabang penyiasatan saintifik untuk tingkah laku dan aktiviti.
• Wittaker (1970), di dalam bukunya Introduction to Psychology mengatakan psikologi ialah sains tingkah laku. Oleh itu dapat dikatakan bahawa psikologi ialah kajian mengenai jiwa atau aspek rohani manusia secara saintifik.
Dengan itu, tren masa kini psikologi ialah satu cabang penyiasatan saintifik ke atas mental dan tingkah laku manusia dan haiwan.
2.3 DEFINISI DAKWAH
Perkataan dakwah ditinjau dari sudut bahasa berasal daripada perkataan Arab دعا- يدعو- دعوة)) yang membawa erti “seruan”, “panggilan” atau “ajakan”. Kata dasar dakwah dalam penggunaan bahasa Arab menurut Munjid al-Tullab (hlm.200) boleh diterima pakai untuk 17 makna yang berlainan. (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Dakwah bererti mengajak seperti mengajak makan atau meminta untuk bekerjasama dalam suatu hal. Terdapat sebanyak 198 kali perkataan “dakwah” dalam Al-Quran, dalam 55 surah dan dalam 176 ayat. Ayat-ayat tersebut sebahagian besar (sebanyak 141 ayat )turun di Mekah, 30 ayat turun di Madinah dan 5 ayat lagi terdapat perbezaan pendapat antara turun di Mekah dan Madinah (Muhammad Sulthon, 2003: 9 dalam Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9). Hasil penyelidikan terhadap ayat-ayat Al-Quran tentang dakwah dalam Al-Quran, maksud dakwah itu sangatlah luas daripada yang biasa difahami masyarakat (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Dalam ilmu dakwah, istilah dakwah itu sangatlah luas, istilah dakwah biasanya dipakai untuk menunjukkan proses dakwah yang berpihak kepada ajaran Islam, namun dalam Al-Quran istilah dakwah digunakan untuk pengertian yang luas (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Menurut (Kamus Dewan hlm. 244-245 dalam Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:10) ada diberi penjelasan bagi perkataan dakwah sebegai kegiatan menyeru dan membimbing (mendidik) serta meyakinkan secara baik dalam usaha mempengaruhi orang lain supaya menyedari (menghayati) dan mengamalkan ajaran agama (laziamnya dimaksdukan agama Islam. Selain itu dakwah juga definasikan sebagai patuh kepada ajaran Islam dengan lebih sempurna(sebagaimana yang kelihatan pada tingkah laku dan pergaulan, cara berpakaian dan lain-lain) dulu dia selalu bergaul bebas dan berpakaian moden tetapi sekarang ini sudah dakwah.
Menurut A. Hasjmy dalam Ab Aziz Mohd Zin et al, 2006:39 menegaskan dakwah ialah satu kurikulum yang lengkap, juga satu kegiatan ajakan, baik dalam bentuk lisan, tulisan, mahupun tingkah laku, yang dilakukan secara sedang dan terencana dalam usaha untuk mempengaruhi orang lain.
Dr Yusuf al-Qaradhawi memberi definisi dakwah sebagai usaha membawa orang lain kepada agama Islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan segala ketetapannya di muka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri, pemohonan dan taat kepada Allah sahaja, melepaskan diri daripada segala kongkongan yang bukan sahaja daripada Allah (طاغوت) yang terpaksa dipatuhi memberi hak kepada orang yang ditentukan hak oleh Allah, menafikan ke atas orang yang dinafikan hak oleh Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan berjihad ke jalan-Nya.
Adam Abdullah al-Aluri menjelaskan bahawa dakwah ialah memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan pemikiran yang berdasarkan akidah, kerana dakwah merupakan satu seruan bagi menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampir mereka terjerumus ke dalamnya.
Dr Rauf Syalabi menerangkan dakwah Islamiah itu ialah gerakan membawa atau mengubah masyarakat daripada keadaan kufur kepada keadaan beriman, daripada keadaan kegelapan kepada keadaan cahaya dan daripada keadaan sempit kepada keadaan lapang di dunia dan di akhirat.
1) Cambridge International Dictionary of English, p.383)
• Henry L. Roediger dan rakan (1984) mendefinisikan psikologi seperti berikut
“ psychology may be defined as the systematic study of behaviour and mental life”.
• Kalat (1999), mengatakan bahawa psikologi ialah kajian sistematik tentang tingkah laku manusia dan pengalaman. Williams (1960), pula telah mendefinisikan psikologi sebagai satu cabang penyiasatan saintifik untuk tingkah laku dan aktiviti.
• Wittaker (1970), di dalam bukunya Introduction to Psychology mengatakan psikologi ialah sains tingkah laku. Oleh itu dapat dikatakan bahawa psikologi ialah kajian mengenai jiwa atau aspek rohani manusia secara saintifik.
Dengan itu, tren masa kini psikologi ialah satu cabang penyiasatan saintifik ke atas mental dan tingkah laku manusia dan haiwan.
2.3 DEFINISI DAKWAH
Perkataan dakwah ditinjau dari sudut bahasa berasal daripada perkataan Arab دعا- يدعو- دعوة)) yang membawa erti “seruan”, “panggilan” atau “ajakan”. Kata dasar dakwah dalam penggunaan bahasa Arab menurut Munjid al-Tullab (hlm.200) boleh diterima pakai untuk 17 makna yang berlainan. (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Dakwah bererti mengajak seperti mengajak makan atau meminta untuk bekerjasama dalam suatu hal. Terdapat sebanyak 198 kali perkataan “dakwah” dalam Al-Quran, dalam 55 surah dan dalam 176 ayat. Ayat-ayat tersebut sebahagian besar (sebanyak 141 ayat )turun di Mekah, 30 ayat turun di Madinah dan 5 ayat lagi terdapat perbezaan pendapat antara turun di Mekah dan Madinah (Muhammad Sulthon, 2003: 9 dalam Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9). Hasil penyelidikan terhadap ayat-ayat Al-Quran tentang dakwah dalam Al-Quran, maksud dakwah itu sangatlah luas daripada yang biasa difahami masyarakat (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Dalam ilmu dakwah, istilah dakwah itu sangatlah luas, istilah dakwah biasanya dipakai untuk menunjukkan proses dakwah yang berpihak kepada ajaran Islam, namun dalam Al-Quran istilah dakwah digunakan untuk pengertian yang luas (Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:9).
Menurut (Kamus Dewan hlm. 244-245 dalam Sulaiman Ibrahim & Fariza Md Sham, 2008:10) ada diberi penjelasan bagi perkataan dakwah sebegai kegiatan menyeru dan membimbing (mendidik) serta meyakinkan secara baik dalam usaha mempengaruhi orang lain supaya menyedari (menghayati) dan mengamalkan ajaran agama (laziamnya dimaksdukan agama Islam. Selain itu dakwah juga definasikan sebagai patuh kepada ajaran Islam dengan lebih sempurna(sebagaimana yang kelihatan pada tingkah laku dan pergaulan, cara berpakaian dan lain-lain) dulu dia selalu bergaul bebas dan berpakaian moden tetapi sekarang ini sudah dakwah.
Menurut A. Hasjmy dalam Ab Aziz Mohd Zin et al, 2006:39 menegaskan dakwah ialah satu kurikulum yang lengkap, juga satu kegiatan ajakan, baik dalam bentuk lisan, tulisan, mahupun tingkah laku, yang dilakukan secara sedang dan terencana dalam usaha untuk mempengaruhi orang lain.
Dr Yusuf al-Qaradhawi memberi definisi dakwah sebagai usaha membawa orang lain kepada agama Islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan segala ketetapannya di muka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri, pemohonan dan taat kepada Allah sahaja, melepaskan diri daripada segala kongkongan yang bukan sahaja daripada Allah (طاغوت) yang terpaksa dipatuhi memberi hak kepada orang yang ditentukan hak oleh Allah, menafikan ke atas orang yang dinafikan hak oleh Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan berjihad ke jalan-Nya.
Adam Abdullah al-Aluri menjelaskan bahawa dakwah ialah memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan pemikiran yang berdasarkan akidah, kerana dakwah merupakan satu seruan bagi menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampir mereka terjerumus ke dalamnya.
Dr Rauf Syalabi menerangkan dakwah Islamiah itu ialah gerakan membawa atau mengubah masyarakat daripada keadaan kufur kepada keadaan beriman, daripada keadaan kegelapan kepada keadaan cahaya dan daripada keadaan sempit kepada keadaan lapang di dunia dan di akhirat.
2.4 DEFINISI REMAJA
Adolescence atau 'remaja' itu berasal daripada perkataan Latin iaitu "adolescere" yang bermaksud "membesar" atau "membesar menjadi matang" (Rogers, 1981 dalam http//shureyahz.blogspot.com). Definisi remaja ini banyak diperkatakan oleh ahli psikologi dan ada di antaranya mendefinisikan remaja sebagai suatu tempoh perkembangan fizikal, satu konsep yang abstrak, satu fenomena sosiobudaya atau berdasarkan sikap remaja terhadap hidup.
Menurut Kamus Dewan Ketiga dalam http//shureyahz.blogspot.com, remaja didefinisikan sebagai golongan yang berumur 12 tahun dan berakhir pada umur 18 tahun atau lingkungan awal belasan tahun sehingga peringkat pertengahan 20an.
Menurut Kamus Dewan Ketiga dalam http//shureyahz.blogspot.com, remaja didefinisikan sebagai golongan yang berumur 12 tahun dan berakhir pada umur 18 tahun atau lingkungan awal belasan tahun sehingga peringkat pertengahan 20an.
Menurut Dollah Mohamed (2006:180), dalam menentukan had umur sebagai remaja, terdapat perbezaan pendapat di kalangan ahli sains sosial. Ada yang mengatakan alam remaja mengatakan alam remaja adalah antara 10-18 tahun atau 13-15 tahun. Dari sudut Islam kanak-kanak mula dapat membezakan perkara yang baik dan buruk setelah mencapai mumaiyiz, iaitu berumur 7 tahun. Pada ketika ini, ibu bapa atau penjaganya patut melatih anak mengerjakan ibadat yang wajib. Apabila anak mencapai umur baligh mereka wajib melaksanakan segala kewajipan agama dan menjauhkan larangan-Nya. Umur baligh dicapai ketika berumur 15 tahun atau sudah berumur keluar mani bagi kanak-kanak lelaki, kanak-kanak perempuan pulak setelah keluar haid dalam tempoh umur antara 9 -15 tahun.
Menurut Mohammad Salleh Lebar, pada masa kini istilah remaja adalah untuk jangka masa di antara 15-25 tahun, iaitu satu jangka masa yang dianggap begitu panjang. Empat puluh tahun yang lampau, jangka masa remaja boleh dikatakan pendek iaitu di antara peringkat umur 15-20 tahun sahaja. Kebanyakan remaja pada ketika itu berkahwin di sekitar umur 16- 18 tahun. Tetapi pada masa kini, adalah kerana akibat perubahan gaya hidup zaman moden dan mereka terpaksa menempuh pelbagai halangan dan cabaran sebelum mendirikan rumahtangga.
Menurut Abd Majid dan Rahill Mahyuddin, remaja merupakan satu zaman yang bermula dari baligh dan berakhir apabila seseorang itu menjadi dewasa. Pelbagai pancaroba yang berlaku di zaman remaja ini. G. Stanley menamakan zaman remaja sebagai zaman storm dan stress. Jadi, bolehlah dirumuskan bahawa semua tugas perkembangan zaman remaja ialah satu persediaan yang perlu untuk seseorang kanak-kanak itu menjadi orang dewasa yang berperwatakan sihat dan dinamik.
Menurut Abd Majid dan Rahill Mahyuddin, remaja merupakan satu zaman yang bermula dari baligh dan berakhir apabila seseorang itu menjadi dewasa. Pelbagai pancaroba yang berlaku di zaman remaja ini. G. Stanley menamakan zaman remaja sebagai zaman storm dan stress. Jadi, bolehlah dirumuskan bahawa semua tugas perkembangan zaman remaja ialah satu persediaan yang perlu untuk seseorang kanak-kanak itu menjadi orang dewasa yang berperwatakan sihat dan dinamik.
Menurut Boon Pong Ying dan Ragbir Kaur, peringkat remaja adalah bermula dari umur 12-18 tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak akan mencapai tahap kematangan akil baligh dan menyedari tentang perubahan bentuk badan mereka. Mereka akan menerima perubahan fizikal mereka dan menggunakannya dengan cara yang paling berkesan.
Menurut Kathleen dan Joseph (1989), masa remaja adalah satu tempoh penangguhan psikososial, satu tempoh peralihan yang panjang di antara peringkat kanak-kanak kepada peringkat dewasa, yang mungkin ataupun tidak mungkin disambut oleh individu tersebut sebagai satu peluang untuk meneroka ke alam diri sendiri. Dengan kata lain, remaja bermaksud satu zaman peralihan dari peringkat zaman kanak-kanak ke peringkat bebas, iaitu zaman dewasa. Zaman inilah para remaja sentiasa dicabar oleh peraturan-peraturan agama, sosial dan pembangunan. Seandainya mereka gagal mengawasi tugas-tugas perkembangan yang dilalui tersebut, maka mereka akan menghadapi masalah dan tekanan. Pepatah Inggeris ada menyatakan bahawa zaman remaja adalah seperti kehidupan kupu-kupu di waktu malam yang sentiasa mencari tempat yang ada sinaran cahaya. Jadi, pada masa kini remaja akan sentiasa keluar dari rumah untuk mendapatkan hiburan dan keseronokan terutama di tempat- tempat yang menjadi tarikan orang ramai tanpa mengira waktu siang ataupun malam.
3.0 PENDEKATAN PSIKOLOGI DAKWAH
Zaman remaja digambarkan sebagai zaman yang penuh dengan tekanan dan kecelaruan emosi akibat pelbagai perubahan pada diri, mental dan nilai konflik. Oleh kerana zaman remaja merupakan zaman yang kompleks maka remaja amat memerlukan pendekatan dakwah yang berhikmah dalam proses member bimbingan kepada mereka. Amat serasi sekiranya pendekatan psikologi dakwah digunakan terhadap golongan ini kerana pendekatan psikologi dakwah menumpu terus kepada pemulihan jiwa dan rohani remaja. Antara pendekatan psikologi dakwah yang boleh digunakan ialah ‘pendekatan emosi,’ ‘pendekatan minda’, ‘pendekatan motivasi’, ‘pendekatan bimbingan dan kaunseling, ‘pendekatan penasihatan’ dan ‘pendekatan melalui status’ (al-Bayuni, 199: 207 dalam Fariza Md Sham:2006:69).
3.1 PENDEKATAN EMOSI
Emosi adalah sesuatu yang kompleks dalam diri manusia. Ia membabitkan tindak balas tubuh badan seperti pernafasan, denyutan dan lain-lain. Dalam Kamus Psikologi iaitu Mu’jam Ilm al-Nafs, mentakrifkan emosi sebagai infi’al iaitu keadaan dalaman yang menunjukkan pengalaman dan perbuatan dizahirkan dalam suatu peristiwa yang berlaku seperti perasaan takut, marah, kecewa, gembira, suka dan duka. Dalam Encyclopedia of Social Psychology () pula, mentakrifkan emosi sebagai hasil tindak balas kepada sesuatu kejadian atau peristiwa termasuk tindak balas psikologikal, tindak balas tingkah laku, tindak balas kognitif dan perasaan dialami sama ada menggembirakan atau tidak.
Emosi juga merupakan rasa batin yang terdapat pada seseorang seperti perasaan suka, duka, gelisah, takut dan cemas yang boleh memberi kesan kepada anggota dan alat-alat dalam badan manusia. Oleh kerana masalah yang dihadapi oleh golongan remaja sering melibatkan perasaan, maka pendekatan emosi sewajarnya digunakan. (Fariza Md Sham:2006:69).
Pendekatan emosi ialah usaha dakwah yang menjurus kepada hati bagi menggerakkan perasaan. Pendekatan ini boleh dilakukan melalui nasihat yang baik yang boleh memberi kesan mendalam terhadap emosi remaja. Misalnya, memberi penjelasan tentang nikmat Allah yang diberikan kepada mereka yang wajar dipergunakan untuk jalan kebaikan dan wajib disyukuri dengan cara mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Menyatakan tentang janji baik Allah kepada mereka yang menurut perintah-Nya dan kengerian azab seksa Allah bagi mereka yang melanggar perintah-Nya. Kisah teladan yang mampu menyentuh hati dan perasaan golongan ini juga boleh disebarkan. (Fariza Md Sham:2006:70).
Pendekatan emosi juga boleh dilakukan dalam bentuk pernyataan simpati dan belas kasihan terhadap situasi yang mereka hadapi. Ini boleh dilakukan dalam bentuk memujuk, memberikan perhatian, menyatakan rasa kasih sayang dan menuturkan kata-kata yang lemah lembut(Fariza Md Sham:2006:70). Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 159.
Maksudnya:
Maka dengan limpah rahmat Allah kamu (Muhammad) melayani mereka dengan lemah lembut. Seandainya kamu bersikap kasar dan keras hati nescaya mereka akan menjauhkan diri daripada kalangan kamu.
(Surah ali-Imran : 159)
3.1.1 EMOSI-EMOSI UTAMA YANG DIGUNAKAN OLEH PENDAKWAH
Zaman remaja digambarkan sebagai zaman yang penuh dengan tekanan dan kecelaruan emosi akibat pelbagai perubahan pada diri, mental dan nilai konflik. Oleh kerana zaman remaja merupakan zaman yang kompleks maka remaja amat memerlukan pendekatan dakwah yang berhikmah dalam proses member bimbingan kepada mereka. Amat serasi sekiranya pendekatan psikologi dakwah digunakan terhadap golongan ini kerana pendekatan psikologi dakwah menumpu terus kepada pemulihan jiwa dan rohani remaja. Antara pendekatan psikologi dakwah yang boleh digunakan ialah ‘pendekatan emosi,’ ‘pendekatan minda’, ‘pendekatan motivasi’, ‘pendekatan bimbingan dan kaunseling, ‘pendekatan penasihatan’ dan ‘pendekatan melalui status’ (al-Bayuni, 199: 207 dalam Fariza Md Sham:2006:69).
3.1 PENDEKATAN EMOSI
Emosi adalah sesuatu yang kompleks dalam diri manusia. Ia membabitkan tindak balas tubuh badan seperti pernafasan, denyutan dan lain-lain. Dalam Kamus Psikologi iaitu Mu’jam Ilm al-Nafs, mentakrifkan emosi sebagai infi’al iaitu keadaan dalaman yang menunjukkan pengalaman dan perbuatan dizahirkan dalam suatu peristiwa yang berlaku seperti perasaan takut, marah, kecewa, gembira, suka dan duka. Dalam Encyclopedia of Social Psychology () pula, mentakrifkan emosi sebagai hasil tindak balas kepada sesuatu kejadian atau peristiwa termasuk tindak balas psikologikal, tindak balas tingkah laku, tindak balas kognitif dan perasaan dialami sama ada menggembirakan atau tidak.
Emosi juga merupakan rasa batin yang terdapat pada seseorang seperti perasaan suka, duka, gelisah, takut dan cemas yang boleh memberi kesan kepada anggota dan alat-alat dalam badan manusia. Oleh kerana masalah yang dihadapi oleh golongan remaja sering melibatkan perasaan, maka pendekatan emosi sewajarnya digunakan. (Fariza Md Sham:2006:69).
Pendekatan emosi ialah usaha dakwah yang menjurus kepada hati bagi menggerakkan perasaan. Pendekatan ini boleh dilakukan melalui nasihat yang baik yang boleh memberi kesan mendalam terhadap emosi remaja. Misalnya, memberi penjelasan tentang nikmat Allah yang diberikan kepada mereka yang wajar dipergunakan untuk jalan kebaikan dan wajib disyukuri dengan cara mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. Menyatakan tentang janji baik Allah kepada mereka yang menurut perintah-Nya dan kengerian azab seksa Allah bagi mereka yang melanggar perintah-Nya. Kisah teladan yang mampu menyentuh hati dan perasaan golongan ini juga boleh disebarkan. (Fariza Md Sham:2006:70).
Pendekatan emosi juga boleh dilakukan dalam bentuk pernyataan simpati dan belas kasihan terhadap situasi yang mereka hadapi. Ini boleh dilakukan dalam bentuk memujuk, memberikan perhatian, menyatakan rasa kasih sayang dan menuturkan kata-kata yang lemah lembut(Fariza Md Sham:2006:70). Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 159.
Maksudnya:
Maka dengan limpah rahmat Allah kamu (Muhammad) melayani mereka dengan lemah lembut. Seandainya kamu bersikap kasar dan keras hati nescaya mereka akan menjauhkan diri daripada kalangan kamu.
(Surah ali-Imran : 159)
3.1.1 EMOSI-EMOSI UTAMA YANG DIGUNAKAN OLEH PENDAKWAH
Terdapat pelbagai emosi di dalam diri manusia sama ada yang positif ataupun yang negatif. Antara emosi manusia ialah marah, ngeri, takut, gembira, sengsara, cemburu, malu, jijik, sedih, kehiburan, riang dan lain-lain lagi. (Young,1966:352-353 dalam Ab. Aziz Mohd Zin,1999:144)
1. Takut
Takut merupakan satu perasaan yang ada pada diri manusia. Manusia akan merasa takut ketika berhadapan dengan perkara-perkara yang membahayakan dan merosakkannya.
Allah s.w.t. membuat pengakuan tentang adanya perasaan takut dalam diri manusia(Ab. Aziz Mohd Zin,1999:144-145). Antara penjelasan Allah s.w.t dalam hal ini ialah seperti firman-Nya dalam surah al-Sajdah ayat 16:
1. Takut
Takut merupakan satu perasaan yang ada pada diri manusia. Manusia akan merasa takut ketika berhadapan dengan perkara-perkara yang membahayakan dan merosakkannya.
Allah s.w.t. membuat pengakuan tentang adanya perasaan takut dalam diri manusia(Ab. Aziz Mohd Zin,1999:144-145). Antara penjelasan Allah s.w.t dalam hal ini ialah seperti firman-Nya dalam surah al-Sajdah ayat 16:
Maksudnya:
Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka Dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta Dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa Yang Kami beri kepada mereka.
(Surah as-Sajadah: 16)
Daripada ayat tersebut dapat dilihat bahawa perasaan takut yang ada pada manusia itu telah digunakan oleh syaitan untuk mengancam umat Islam dengan berbagai-bagai cara, supaya umat Islam takut kepada orang kafir. Namun, Allah s.w.t. mengingatkan bahawa perasaan itu hendaklah digunakan pada tempat yang betul, iaitu dengan takutkan Allah s.w.t. tanpa melakukan benda-benda lain dan digunakan terhadap matlamat Allah s.w.t. sahaja. Ini bererti bahawa syaitan menggunakan emosi ini untuk mempengaruhi manusia kepada kepentingannya(Ab. Aziz Mohd Zin,1999:1446).
Firman-Nya dalam surah Al-Zumar ayat 16:
Maksudnya:
Bagi mereka (yang kafir disediakan lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka, dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka; Dengan (azab) Yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambaNya: "Oleh itu, bertaqwalah kepadaKu Wahai hamba-hambaKu!"
(Surah al-Zumar :16)
Bagi mereka (yang kafir disediakan lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka, dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka; Dengan (azab) Yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambaNya: "Oleh itu, bertaqwalah kepadaKu Wahai hamba-hambaKu!"
(Surah al-Zumar :16)
Keterangan-keterangan yang telah dijelaskan menunjukan bahawa perasaan takut yang ada pada manusia digunakan oleh dakwah untuk mempengaruhi mereka supaya memahami dan melaksanakan arahan-arahan yang dikemukan bagi menyelamatkan diri mereka
2. Marah
Marah adalah satu perasaan yang tertanam pada seseorang sejak kecil sampailah mati. Ia berguna untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, negara yang diredhai dan lain-lain yang perlu dipertahankan. Namun, marah juga boleh merosakkan diri sendiri dan orang lain kerana ketika perasaaan ini datang, ramai orang hilang pertimbangan. ( Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:149)
Firman Allah s.w.t. dalam kitab-Nya yang mulia iaitu dalam surah Al-Fatihah ayat 7:
Marah adalah satu perasaan yang tertanam pada seseorang sejak kecil sampailah mati. Ia berguna untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, negara yang diredhai dan lain-lain yang perlu dipertahankan. Namun, marah juga boleh merosakkan diri sendiri dan orang lain kerana ketika perasaaan ini datang, ramai orang hilang pertimbangan. ( Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:149)
Firman Allah s.w.t. dalam kitab-Nya yang mulia iaitu dalam surah Al-Fatihah ayat 7:
: Maksudnya
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.
(Surah al-Fatihah :7:)
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.
(Surah al-Fatihah :7:)
Antara firman Allah s.w.t. yang lain pula ialah dalam surah Taha ayat 81:
Maksudnya:
Serta Kami Katakan: makanlah dari benda-benda Yang baik Yang Kami kurniakan kepada kamu, dan janganlah kamu melampaui batas padanya, kerana Dengan Yang demikian kamu akan ditimpa kemurkaanKu; dan sesiapa Yang ditimpa kemurkaanKu, maka Sesungguhnya binasalah ia.
(Surah Taha: 20)
Serta Kami Katakan: makanlah dari benda-benda Yang baik Yang Kami kurniakan kepada kamu, dan janganlah kamu melampaui batas padanya, kerana Dengan Yang demikian kamu akan ditimpa kemurkaanKu; dan sesiapa Yang ditimpa kemurkaanKu, maka Sesungguhnya binasalah ia.
(Surah Taha: 20)
Ayat-ayat di atas yang mengarahkan umat Islam supaya tidak marah diperkukuhkan lagi dengan hadith-hadith Nabi s.a.w. Antaranya ialah:-
Maksudnya:
Seorang lelaki meminta Nabi s.a.w. memberi suatu wasiat (nasihat), maka Nabi s.a.w. pun berpesan kepadanya dengan dengan katanya: Jangan kamu marah. Nabi s.a.w. mengulangkannya beberapa kali dengan katanya: Jangan kamu marah.
Sabdanya lagi:
Maksudnya:
Orang yang kuat itu bukanlah disebabkan menang dalam pertarungan, tetapi sesungguhnya orang yang kuat itu ialah yang dapat menguasai dirinya ketika marah.
Contoh yang disebutkan dapat menggambarkan tentang bagaimana dakwah menggunakan perasaan marah untuk memberikan arahan-arahannya sama ada menyuruh atau melarang, supaya sasaran dapat memahaminya dengan baik dan dapat mempengaruhinya.
Maksudnya:
Seorang lelaki meminta Nabi s.a.w. memberi suatu wasiat (nasihat), maka Nabi s.a.w. pun berpesan kepadanya dengan dengan katanya: Jangan kamu marah. Nabi s.a.w. mengulangkannya beberapa kali dengan katanya: Jangan kamu marah.
Sabdanya lagi:
Maksudnya:
Orang yang kuat itu bukanlah disebabkan menang dalam pertarungan, tetapi sesungguhnya orang yang kuat itu ialah yang dapat menguasai dirinya ketika marah.
Contoh yang disebutkan dapat menggambarkan tentang bagaimana dakwah menggunakan perasaan marah untuk memberikan arahan-arahannya sama ada menyuruh atau melarang, supaya sasaran dapat memahaminya dengan baik dan dapat mempengaruhinya.
3. Bimbang dan dukacita
Bimbang dan dukacita satu perasaan yang dialami oleh manusia ketika berhadapan dengan sesuatu yang tidak diingini dan merugikan. Ia boleh mengurangkan daya produktiviti manusia, Jika perasaan ini menguasai manusia ia perasaan yang merugikan. Perasaan dukacita dan bimbang diakui ketika wujudnya dalam jiwa manusia dalam al-Quran dan Hadith. Ketika diceritakan tentang manusia pada masa dahulu, al-Quran dan hadith sering menyelitkan tentang perkara ini. ( Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:156).
Firman Allah s.w.t. dalam surah Yusuf ayat 86.
Maksud
(Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya Aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan Aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu)dari Allah, apa Yang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah Yusuf :86)
Bimbang dan dukacita satu perasaan yang dialami oleh manusia ketika berhadapan dengan sesuatu yang tidak diingini dan merugikan. Ia boleh mengurangkan daya produktiviti manusia, Jika perasaan ini menguasai manusia ia perasaan yang merugikan. Perasaan dukacita dan bimbang diakui ketika wujudnya dalam jiwa manusia dalam al-Quran dan Hadith. Ketika diceritakan tentang manusia pada masa dahulu, al-Quran dan hadith sering menyelitkan tentang perkara ini. ( Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:156).
Firman Allah s.w.t. dalam surah Yusuf ayat 86.
Maksud
(Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya Aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan Aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu)dari Allah, apa Yang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah Yusuf :86)
Ayat ini menjelaskan perasaan seorang bapa, Yaakob a.s yang amat berdukacita atas kehilangan anaknya yang dikasihinya, Yusuf a.s dan menunggu-nunggu kepulangannya dengan sabar dan penuh harapan.
Dari sini dapat dilihat Allah dan RasulNya menggunakan emosi bimbang dan dukacita ketika menjelaskan sesuatu mesej dan arahan kepada manusia.
Dari sini dapat dilihat Allah dan RasulNya menggunakan emosi bimbang dan dukacita ketika menjelaskan sesuatu mesej dan arahan kepada manusia.
4. Sukacita dan gembira
Kegembiraan adalah nikmat namun tidak selamanya kegembiraan itu menguntungkan. Ia juga boleh merosakkan, jika tidak digunakan dengan baik. Dakwah telah menggambarkan kegembiraan yang dirasai oleh seseorang, sama ada sebagai suatu peringatan kerana ia merugikan dalam sudut jangka panjang atau menggambarkan kegembiraan yang sebenar yang perlu dikejar dengan persiapan-persiapan untuk mendapatkannya. (Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:161)
Kegembiraan yang merugikan diberi peringatan oleh Allah s.w.t. dengan firman-Nya dalam surah Al-Mu’min ayat 83.
Maksudnya:
Kerana pada masa mereka didatangi oleh Rasul-rasul Yang diutus kepada mereka Dengan membawa keterangan-keterangan (untuk menyelamatkan mereka, mereka mengejek-ejeknya, dan) mereka bergembira Dengan pengetahuan Yang ada pada mereka (yang mengenai keduniaan semata-mata); dan Dengan Yang demikian mereka pun diliputi oleh azab Yang mereka ejek-ejek dahulu.
(Surah al-Mukminun: 83)
5. Kesukaan dan kasih sayang
Manusia dibekalkan perasaan suka dan kasih sayang sesama mereka yang berhubung kait dan bertepatan seperti kepada anak, ibu bapa, saudara mara, benda-benda yang dimiliki dan lain-lain. Dengan adanya perasaan kesukaan dan kasih sayang ini, maka yang berkenaan dengan perasaan tersebut terkawal dengan baik. Ini kerana manusia sukakan kepada perkara-perkara yang sempurna dan menyenangkan hati mereka(Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:161).
Al-Quran telah menyebut beberapa perkara yang disukai oleh manusia. Dalam firman-Nya dari surah Ali-‘Imran ayat 14.
Kegembiraan adalah nikmat namun tidak selamanya kegembiraan itu menguntungkan. Ia juga boleh merosakkan, jika tidak digunakan dengan baik. Dakwah telah menggambarkan kegembiraan yang dirasai oleh seseorang, sama ada sebagai suatu peringatan kerana ia merugikan dalam sudut jangka panjang atau menggambarkan kegembiraan yang sebenar yang perlu dikejar dengan persiapan-persiapan untuk mendapatkannya. (Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:161)
Kegembiraan yang merugikan diberi peringatan oleh Allah s.w.t. dengan firman-Nya dalam surah Al-Mu’min ayat 83.
Maksudnya:
Kerana pada masa mereka didatangi oleh Rasul-rasul Yang diutus kepada mereka Dengan membawa keterangan-keterangan (untuk menyelamatkan mereka, mereka mengejek-ejeknya, dan) mereka bergembira Dengan pengetahuan Yang ada pada mereka (yang mengenai keduniaan semata-mata); dan Dengan Yang demikian mereka pun diliputi oleh azab Yang mereka ejek-ejek dahulu.
(Surah al-Mukminun: 83)
5. Kesukaan dan kasih sayang
Manusia dibekalkan perasaan suka dan kasih sayang sesama mereka yang berhubung kait dan bertepatan seperti kepada anak, ibu bapa, saudara mara, benda-benda yang dimiliki dan lain-lain. Dengan adanya perasaan kesukaan dan kasih sayang ini, maka yang berkenaan dengan perasaan tersebut terkawal dengan baik. Ini kerana manusia sukakan kepada perkara-perkara yang sempurna dan menyenangkan hati mereka(Ab. Aziz bin Mohd Zain,1999:161).
Al-Quran telah menyebut beberapa perkara yang disukai oleh manusia. Dalam firman-Nya dari surah Ali-‘Imran ayat 14.
Maksudnya:
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda Yang diingini nafsu, Iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda Yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan Yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali Yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).
(Surah ali-Imran : 14)
Dalil yang dikemukan dapat disimpulkan bahawa emosi kasih sayang yang wujud dalam diri manusia hendaklah disalurkan pada tempat-tempat sesuai dan selayaknya. Jika tidak ia akan membawa kepada penyelewengan dan kerosakan.
Dakwah hari ini hendaklah bijak bermain-main dengan emosi sasarannya utuk meraih keberkesanan. Oleh itu, isu-isu untuk membangkitkan emosi sasaran seperti yang dikemukan perlu ditonjolkan dengan jelasnya oleh dakwah hari ini bersama dengan mesej dan arahan dakwah yang hendak disampaikan kepada sasaran.
3.2 PENDEKATAN MINDA
Jika ditinjau dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menunjukkan makana pemikiran dan buktinya bagi merangkumi perkara yang berkaitan dengan proses pemikiran seperti pengamatan, pemerhatian, pemahaman dan kelebihan akal yang dianugerahkan Allah kepada manusia. Oleh itu, pendekatan minda yang menjurus kepada minda dan mendorong kepada pemikiran, pemerhatian dan pengambilan iktibar amat sesuai digunakan dalam proses bimbingan keran manusia memang mempunyai potensi untuk berubah untuk berubah kepada kebaikan dengan anugerah akalnya. (Fariza Md Sham:2006:70)
Pendekatan ini boleh dilaksanakan dengan berdebat dan berbincang secara teratur dan ikhlas bagi mencari kebenaran dan memahami persoalan yang dipertikaikan. Kisah dan sejarah umat silam yang terdapat dalam al-Quran boleh juga dipaparkan agar dapat menyuburkan minda yang rasional dan menjadi iktibar(Fariza Md Sham:2006:70).
Contohnya kisah kaum Nabi Lut, kaum Nabi Nuh dan kejadian terbaru yang berlaku pada hari ini. Firman Allah dalam KitabNya yang mulia dalam surah al-A’raf ayat 176.
Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika Engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.
(Surah al-A’raf : 176)
Pendekatan minda boleh juga dilakukan dengan menggerakkan akal yang rasional dan membuat perbandingan, misalnya melalui analogi seperti kisah seorang pemuda yang meminta izin daripada Rasulluh s.a.w. untuk berzina lantas Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“ sukakah anda akan hal itu berlaku kepada ibumu? Jawab pemuda itu: Demi Allah aku tidak suka dan aku pasti menghalangnya maka sabda Nabi s.a.w. bgitu juga orang lain pun tidak akan membenarkan berlaku zina kepada ibu-ibu mereka”.
Jika ditinjau dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menunjukkan makana pemikiran dan buktinya bagi merangkumi perkara yang berkaitan dengan proses pemikiran seperti pengamatan, pemerhatian, pemahaman dan kelebihan akal yang dianugerahkan Allah kepada manusia. Oleh itu, pendekatan minda yang menjurus kepada minda dan mendorong kepada pemikiran, pemerhatian dan pengambilan iktibar amat sesuai digunakan dalam proses bimbingan keran manusia memang mempunyai potensi untuk berubah untuk berubah kepada kebaikan dengan anugerah akalnya. (Fariza Md Sham:2006:70)
Pendekatan ini boleh dilaksanakan dengan berdebat dan berbincang secara teratur dan ikhlas bagi mencari kebenaran dan memahami persoalan yang dipertikaikan. Kisah dan sejarah umat silam yang terdapat dalam al-Quran boleh juga dipaparkan agar dapat menyuburkan minda yang rasional dan menjadi iktibar(Fariza Md Sham:2006:70).
Contohnya kisah kaum Nabi Lut, kaum Nabi Nuh dan kejadian terbaru yang berlaku pada hari ini. Firman Allah dalam KitabNya yang mulia dalam surah al-A’raf ayat 176.
Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya Dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika Engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika Engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang Yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.
(Surah al-A’raf : 176)
Pendekatan minda boleh juga dilakukan dengan menggerakkan akal yang rasional dan membuat perbandingan, misalnya melalui analogi seperti kisah seorang pemuda yang meminta izin daripada Rasulluh s.a.w. untuk berzina lantas Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“ sukakah anda akan hal itu berlaku kepada ibumu? Jawab pemuda itu: Demi Allah aku tidak suka dan aku pasti menghalangnya maka sabda Nabi s.a.w. bgitu juga orang lain pun tidak akan membenarkan berlaku zina kepada ibu-ibu mereka”.
3.3 PENDEKATAN MOTIVASI
Psikologi dakwah mempunyai kekuatan pendekatan yang berteraskan kepada proses motivasi individu dan motivasi sosial (Ideris 1997:152 dalam Fariza Md Sham:2006:71). Proses motivasi dapat membina sakhsiah Islam melalui penenguhan tingkah laku untuk menghayati akidah tauhid, amalan syariat Islam dan akhlak mulia kerana motivasi menjurus kepada kesedaran dalam diri remaja itu sendiri.
Pendekatan motivasi amat sesuai digunakan dalam proses pendidikan sama ada di sekolah atau di rumah. Motivasi yang tinggi akan mendorong golongan remaja belajar dengan rajin. Ada beberapa cara bagaimana motivasi dapat ditanamkan oleh guru atau ibu bapa, iaitu dengan menbantu mereka memahami kaitan bahan pembelajaran dengan keperluan pembelajaran itu sendiri. Maksudnya, tiap-tiap bahan pembelajaran itu bukan sahaja penting untuk individu, tetapi juga berkaitan dengan fungsi individu pada masa akan datang dan sebagai persediaan bagi menjalani hidup dengan lebih berkesan (Fariza Md Sham et al. 1997:114 dalam Fariza Md Sham:2006:71).
Pendekatan motivasi boleh dilakukan dengan membantu remaja meningkatkan keyakinan diri dengan cara dorongan bukan paksaan. Contohnya, memberi perangsang supaya mereka melinatkan diri dalam aktiviti yang boleh meningkatkan penghargaan diri seperti bersukan, lukisan dan aktiviti kesenian yang tidak bercanggah dengan Islam. Di samping itu, motivasi boleh diberi dengan mempamerkan situasi pendidikan pembelajaran yang selesa, menarik dan menyeronokkan, sesuai dengan tahap perkembangan remaja. Galakan dan bimbingan dalam menentukan arah pembelajaran mereka sendiri mengikut kemampuan dan kecerdasan diri mereka juga boleh dilaksanakan. . (Fariza Md Sham:2006:71)
Psikologi dakwah mempunyai kekuatan pendekatan yang berteraskan kepada proses motivasi individu dan motivasi sosial (Ideris 1997:152 dalam Fariza Md Sham:2006:71). Proses motivasi dapat membina sakhsiah Islam melalui penenguhan tingkah laku untuk menghayati akidah tauhid, amalan syariat Islam dan akhlak mulia kerana motivasi menjurus kepada kesedaran dalam diri remaja itu sendiri.
Pendekatan motivasi amat sesuai digunakan dalam proses pendidikan sama ada di sekolah atau di rumah. Motivasi yang tinggi akan mendorong golongan remaja belajar dengan rajin. Ada beberapa cara bagaimana motivasi dapat ditanamkan oleh guru atau ibu bapa, iaitu dengan menbantu mereka memahami kaitan bahan pembelajaran dengan keperluan pembelajaran itu sendiri. Maksudnya, tiap-tiap bahan pembelajaran itu bukan sahaja penting untuk individu, tetapi juga berkaitan dengan fungsi individu pada masa akan datang dan sebagai persediaan bagi menjalani hidup dengan lebih berkesan (Fariza Md Sham et al. 1997:114 dalam Fariza Md Sham:2006:71).
Pendekatan motivasi boleh dilakukan dengan membantu remaja meningkatkan keyakinan diri dengan cara dorongan bukan paksaan. Contohnya, memberi perangsang supaya mereka melinatkan diri dalam aktiviti yang boleh meningkatkan penghargaan diri seperti bersukan, lukisan dan aktiviti kesenian yang tidak bercanggah dengan Islam. Di samping itu, motivasi boleh diberi dengan mempamerkan situasi pendidikan pembelajaran yang selesa, menarik dan menyeronokkan, sesuai dengan tahap perkembangan remaja. Galakan dan bimbingan dalam menentukan arah pembelajaran mereka sendiri mengikut kemampuan dan kecerdasan diri mereka juga boleh dilaksanakan. . (Fariza Md Sham:2006:71)
3.4 PENDEKATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Pendekatan bimbingan dan kauseling merupakan satul lagi pendekatan yang boleh digunakan untuk berdakwah kepada remaja. Antara ciri-ciri pendekatan bimbingan dan kaunseling ialah
1. Empati Bukan Simpati
Empati dan simpati adalah 2 perasaan yang berbeza. Simpati tidak menjamin sesuatu tindakan itu lahir daripada kefahaman atas apa yang dirasai oleh orang yang diberi simpati itu dalam kaunseling. Empati adalah benar-benar memahami perasaan dalaman seseorang supaya kita dapat memberi tindak balas yang sewajarnya dalam usaha membantu orang lain.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
Pendekatan bimbingan dan kauseling merupakan satul lagi pendekatan yang boleh digunakan untuk berdakwah kepada remaja. Antara ciri-ciri pendekatan bimbingan dan kaunseling ialah
1. Empati Bukan Simpati
Empati dan simpati adalah 2 perasaan yang berbeza. Simpati tidak menjamin sesuatu tindakan itu lahir daripada kefahaman atas apa yang dirasai oleh orang yang diberi simpati itu dalam kaunseling. Empati adalah benar-benar memahami perasaan dalaman seseorang supaya kita dapat memberi tindak balas yang sewajarnya dalam usaha membantu orang lain.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
2. Ketulenan Bukan Kepura-Puraan.
Kaunselor mestilah menghindarkan diri daripada sikap berpura-pura atau bermuka-muka. Keikhlasan ini penting untuk membolehkan remaja menjadi kongruen Mereka mesti menunjukkan kebolehan.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
Kaunselor mestilah menghindarkan diri daripada sikap berpura-pura atau bermuka-muka. Keikhlasan ini penting untuk membolehkan remaja menjadi kongruen Mereka mesti menunjukkan kebolehan.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
3. Belaian Bukan Kekerasan
Kaunselor perlu sentiasa melayan klien dengan lemah lembut. Kekerasan adalah sifat yang di larang dalam sesi kaunseling kerana ini akan melahirkan klien yang tidak kongruen lebih lagi remaja zaman sekarang.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
Kaunselor perlu sentiasa melayan klien dengan lemah lembut. Kekerasan adalah sifat yang di larang dalam sesi kaunseling kerana ini akan melahirkan klien yang tidak kongruen lebih lagi remaja zaman sekarang.( Kamal Abdul Manaf 2000: 32-33)
4. Melatih Bukan Menghukum
Remaja adalah golongan yang berjiwa rapuh daan mudah terpengaruh. Kaedah melatih atau membimbing merupakan cara terbaik untuk mendidik seseorang. Ia meninggalkan kesan positif yang berpanjangan seperti lebih mengenali diri, dapat membuat keputusan, boleh berdikari dan mempunyai keyakinan diri.
Remaja adalah golongan yang berjiwa rapuh daan mudah terpengaruh. Kaedah melatih atau membimbing merupakan cara terbaik untuk mendidik seseorang. Ia meninggalkan kesan positif yang berpanjangan seperti lebih mengenali diri, dapat membuat keputusan, boleh berdikari dan mempunyai keyakinan diri.
3.5 PENDEKATAN PENASIHATAN
Terdapat banyak ayat yang menyeru manusia atau orang islam supaya ingat- mengingati (nasihat) di anatara satu sama lain. Antaranya ialah ayat 21 dari surah Al- Ghasiah yang bermaksud : Berilah peringatan sesungguhnya peringatan itu bermanafaat.(Fariza Md Sham:2006:124).
Terdapat banyak ayat yang menyeru manusia atau orang islam supaya ingat- mengingati (nasihat) di anatara satu sama lain. Antaranya ialah ayat 21 dari surah Al- Ghasiah yang bermaksud : Berilah peringatan sesungguhnya peringatan itu bermanafaat.(Fariza Md Sham:2006:124).
Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa Allah s.w.t menggesa kepada hambanya yang beriman agar sentiasa memberi nasihat dan peringatan kepada orang yang mempunyai masalah.
Melalui kaedah penasihatan ini remaja mungkin akan lebih mudah untuk menceritakan masalah yang mereka hadapi. Ini dapat dilakukan dengan menggunakan tutur kata yang baik, lemah lembut dan sekaligus menggunakan kata ganti nama yang sesuai. Bagi menarik perhatian remaja untuk menceritakan masalah mereka kaunselor mungkin boleh menceritakan kisah teladan, menggunakan kata-kata hikmah semasa memberrikan nasihat. .(Fariza Md Sham:2006:125).
Melalui kaedah penasihatan ini remaja mungkin akan lebih mudah untuk menceritakan masalah yang mereka hadapi. Ini dapat dilakukan dengan menggunakan tutur kata yang baik, lemah lembut dan sekaligus menggunakan kata ganti nama yang sesuai. Bagi menarik perhatian remaja untuk menceritakan masalah mereka kaunselor mungkin boleh menceritakan kisah teladan, menggunakan kata-kata hikmah semasa memberrikan nasihat. .(Fariza Md Sham:2006:125).
3.6 PENDEKATAN MELALUI STATUS
Keinginan seorang untuk sering hidup bersama orang lain dengan keadaan selamat, dihormati dan diakui menyebabkan manusia sukakan satu status yang terdapat keadaan-keadaan tersebut.(Hailgard 2975 : 139 dalam Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 212). Dengan itu manusia suka berada dan bergabung dalam kumpulan yang melambangkan tahap dan status tersebut.
Dakwah menggunakan beberapa status untuk menarikdan mempengaruhi sasarannya sama ada yang sudah menjadi pengikut atau yang sebelumnya. Status –status yang digunakan bahawa orang Islam itu ialah :
Keinginan seorang untuk sering hidup bersama orang lain dengan keadaan selamat, dihormati dan diakui menyebabkan manusia sukakan satu status yang terdapat keadaan-keadaan tersebut.(Hailgard 2975 : 139 dalam Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 212). Dengan itu manusia suka berada dan bergabung dalam kumpulan yang melambangkan tahap dan status tersebut.
Dakwah menggunakan beberapa status untuk menarikdan mempengaruhi sasarannya sama ada yang sudah menjadi pengikut atau yang sebelumnya. Status –status yang digunakan bahawa orang Islam itu ialah :
1. Golongan Yang Baik.
Dalam menyampaikan mesej atau arahan kepada sasaran dakwah kadangkala menamakan orang-orang yang menerima mesej tersebut sebagai golongan yang baik untuk menarik mereka. Contoh-contoh yang boleh dilihat adalah seperti firman Allah dalam surah al-Imran ayat 110.
Maksudnya
kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.
Ayat tersebut memberi status yang tinggi kepada pengikut Nabi Muhammad s.a.w iaitu mereka adalah sebaik-baik umat, apbila mereka melaksanakan tugas yang mulia, iaitu membina dan memperbaiki manusia. Tugas tersebut merupakan tugas sebenar pengikut Nabi (s.a.w) yang melambang satu golongan yang memiliki status yang baik.(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 214)
2. Golongan Yang Kuat Dan Mulia
Selain daripada baik, orang Islam adalah orang yang kuat dan mulia. Kuat dan mulia adalah sifat asal orang Islam yang ditonjolkan oleh dakwah bagi menarik sasaran kepada seruannya. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 217). Firman Allah dalam surah al- Munafiqun ayat 8
Maksudnya:
mereka berkata lagi: " Demi sesungguhnya! jika kita kembali ke Madinah (dari medan perang), sudah tentu orang-orang Yang mulia lagi kuat (pihak kita) akan mengusir keluar dari Madinah orang-orang Yang hina lagi lemah (pihak Islam)". padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang Yang beriman; akan tetapi golongan Yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
Ayat diatas menjelaskan kedudukan orang Islam sebenarnya kuat dan mulia, tidak sebagaimana yang dituduh oleh orang –orang munafiq yang menyatakan le\mah dan hina. Allah memberi status yang tinggi kepada golongan yang beriman , untuk menarik mereka tetap berada dalam golongan ini.
3. Golongan Yang Adil
Umat Islam adalah satu golongan yang adil. Status ini boleh mendorong seseorang untuk menyertainya. Ayat di bawah menjelaskan kedudukan ini. Firman Allah dalam Surah al- Baqarah ayat 143
Maksudnya:
dan Demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan Yang lurus), Kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad) satu umat Yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang Yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang Yang benar dan Yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang Yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat Yang Engkau mengadapnya dahulu itu (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah Yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula Yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan Sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang Yang telah diberikan Allah petunjuk hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).
Ayat tersebut menerangkan yang umat Islam itu sebagai sebagai umay yang adil dan terpilih. Status tersebut diberikan oleh orang –orang yang melaksanakan tanggungjawab yang mulia iaitu yang menyampaikan agama ini ke seluruh dunia. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 219)
4. Golongan Yang Bertanggungjawab
Orang islam merupakan satu golongan yang beertanggungjawab. Status ini dapat dilihat dalam beberapa ayat dan hadith. Contohnya, seperti firman Allah dalam Al Isra’ ayat 36
Maksudnya: dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
Ayat tersebut menjelaskan sifat sebenar orang Islam, iaitu bertanggungjawab dengan apa yang didengar, dilihat dan disimpan dalam hati. Dengan itu golongan yang bertanggungjawab ini tidak akan mendengar,, melihat dan menyimpan di hati benda-benda yang buruk dan merosakkan. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 221)
5. Golongan Yang Beruntung Dan Bernasib Baik.
Orang Islam juga diberikan status golongan orang yang beruntung dan bernasib baik. Status ini diberikan kepada mereka yang dapat menjalankan tugas dengan sempurna. Firman Allah dalam surah al Nahl ayat 30
30. dan ditanya pula kepada orang-orang Yang bertaqwa: "Apakah Yang telah diturunkan oleh Tuhan Yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?" mereka menjawab: "Kebaikan" orang-orang Yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan Yang baik, dan Sesungguhnya balasan negeri akhirat itu lebih baik lagi; dan memanglah negeri akhirat ialah sebaik-baik negeri bagi orang-orang Yang bertaqwa.
Ayat tersebut menjelaskan bahawa orang yang bertakwa itu adalah orang yang diberikan kebaikan , didunia ini dan juga terutamanya diakhirat nanti. Dengan itu, status orang bertakwa itu adalah status orang yang beruntung dan bernasib baik. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 223)
6. Golongan Yang Selamat Sejahtera.
Orang Islam juga merupakan golongan yang selamat sejahtera, yang bererti mereka berada dalam selamat dan mereka juga menyelamatkan orang lain. Kehidupan yang selamat dan sejahtera sangat diperlukan oleh remaja kerana, ia menjadi asas yang penting bagi mereka dalam melayari kehidupan mereka yang penuh cabaran.
Ini dapat dilihat jelas dalam surat-surat yang dihantar oleh Nabi s.a.w kepada raja-raja dan ketua-ketua negara pada tahun ke-6 hijrah untuk menyeru mereka kepada Islam, kandungan penting dalam surat tersebut itu menyebut, ” Selamat sejahteralah bagi orang yang mengikut pertunjuk”. Disamping itu, kebanyakan surat menyebut, ” Ikutlah Islam, nanti kamu akan selamat ” ( al-Nadawi, 1977 : 233-255 dalam Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 225)
Keterangan-keteranga yang telah disebutkan menjelaskan bahawa pendekatan dakwah menggunakan status untuk menggalakkan remaja menerima mesej yang telah dikemukakan.
KESIMPULAN
Masyarakat harus mengetahui serba sedikit tentang ilmu psikologi perkembangan, khususnya perubahan dan perkembangan remaja. Pengetahuan ini dapat membantu mereka dalam mengarah remaja kepada perkembangan yang sihat untuk memberi keyakinan kepada kehidupan remaja pada masa akan hadapan. Setelah mengetahui tahap-tahap perkembangan dan perubahan remaja, maka proses memberi bimbingan dan nasihat harus menjurus kepada keperluan tahap tersebut agar lebih berkesan dan tidak bertentangan dengan fitrah manusia itu sendiri.
Mesej dan arahan dakwah yang terdapat dalamal-Quran dan Hadith dikemukakan dengan bermacam bentuk persembahan. Mesej dan arahan tersebut bertujuan untuk menarik perhatian, meransang, mendorong dan mempengaruhi sasaran kepada penerimaan mesej tersebut. Bentuk persembahan tergolong kepada bentuk psikologi. Di sini bolehlah disimpulkan bahawa al-Quran dan hadith penuh dengan unsur-unsur psikologi dan perlu dikaji secara mendalam untuk tujuan dakwah, Islam agama fitrah. Dengan itu, dakwah hendaklah dilakukan secara fitrah.
Pendekatan dakwah secara psikologi merupakan pendekatan fitrah. Pendakwah hendaklah berusaha memahami dan mendalami isu psikologi untuk digunakan dalam dakwah. Kaedah dakwah yang sesuai untuk tujuan keberkesanan menjadi satu pokok dalam dakwah. Setiap pendakwah harus peka dalam perkara ini dan psikologi konvesional yang dihasilkan daripada kajian yang jelas sangat berguna kepada dakwah, dan hendaklah dipelajari secara bersepadu.
Oleh itu, dalam psikologi dakwah, hati merupakan unsur yang perlu ditekankan atau diambil berat oleh para pendakwah kerana jasad manusia akan menjadi lebih baik sekiranya hati sasaran menerima ajakan dan kebenaran yang disampaikan.
Dalam menyampaikan mesej atau arahan kepada sasaran dakwah kadangkala menamakan orang-orang yang menerima mesej tersebut sebagai golongan yang baik untuk menarik mereka. Contoh-contoh yang boleh dilihat adalah seperti firman Allah dalam surah al-Imran ayat 110.
Maksudnya
kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.
Ayat tersebut memberi status yang tinggi kepada pengikut Nabi Muhammad s.a.w iaitu mereka adalah sebaik-baik umat, apbila mereka melaksanakan tugas yang mulia, iaitu membina dan memperbaiki manusia. Tugas tersebut merupakan tugas sebenar pengikut Nabi (s.a.w) yang melambang satu golongan yang memiliki status yang baik.(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 214)
2. Golongan Yang Kuat Dan Mulia
Selain daripada baik, orang Islam adalah orang yang kuat dan mulia. Kuat dan mulia adalah sifat asal orang Islam yang ditonjolkan oleh dakwah bagi menarik sasaran kepada seruannya. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 217). Firman Allah dalam surah al- Munafiqun ayat 8
Maksudnya:
mereka berkata lagi: " Demi sesungguhnya! jika kita kembali ke Madinah (dari medan perang), sudah tentu orang-orang Yang mulia lagi kuat (pihak kita) akan mengusir keluar dari Madinah orang-orang Yang hina lagi lemah (pihak Islam)". padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang Yang beriman; akan tetapi golongan Yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
Ayat diatas menjelaskan kedudukan orang Islam sebenarnya kuat dan mulia, tidak sebagaimana yang dituduh oleh orang –orang munafiq yang menyatakan le\mah dan hina. Allah memberi status yang tinggi kepada golongan yang beriman , untuk menarik mereka tetap berada dalam golongan ini.
3. Golongan Yang Adil
Umat Islam adalah satu golongan yang adil. Status ini boleh mendorong seseorang untuk menyertainya. Ayat di bawah menjelaskan kedudukan ini. Firman Allah dalam Surah al- Baqarah ayat 143
Maksudnya:
dan Demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan Yang lurus), Kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad) satu umat Yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang Yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang Yang benar dan Yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang Yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat Yang Engkau mengadapnya dahulu itu (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah Yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula Yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan Sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang Yang telah diberikan Allah petunjuk hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).
Ayat tersebut menerangkan yang umat Islam itu sebagai sebagai umay yang adil dan terpilih. Status tersebut diberikan oleh orang –orang yang melaksanakan tanggungjawab yang mulia iaitu yang menyampaikan agama ini ke seluruh dunia. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 219)
4. Golongan Yang Bertanggungjawab
Orang islam merupakan satu golongan yang beertanggungjawab. Status ini dapat dilihat dalam beberapa ayat dan hadith. Contohnya, seperti firman Allah dalam Al Isra’ ayat 36
Maksudnya: dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
Ayat tersebut menjelaskan sifat sebenar orang Islam, iaitu bertanggungjawab dengan apa yang didengar, dilihat dan disimpan dalam hati. Dengan itu golongan yang bertanggungjawab ini tidak akan mendengar,, melihat dan menyimpan di hati benda-benda yang buruk dan merosakkan. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 221)
5. Golongan Yang Beruntung Dan Bernasib Baik.
Orang Islam juga diberikan status golongan orang yang beruntung dan bernasib baik. Status ini diberikan kepada mereka yang dapat menjalankan tugas dengan sempurna. Firman Allah dalam surah al Nahl ayat 30
30. dan ditanya pula kepada orang-orang Yang bertaqwa: "Apakah Yang telah diturunkan oleh Tuhan Yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?" mereka menjawab: "Kebaikan" orang-orang Yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan Yang baik, dan Sesungguhnya balasan negeri akhirat itu lebih baik lagi; dan memanglah negeri akhirat ialah sebaik-baik negeri bagi orang-orang Yang bertaqwa.
Ayat tersebut menjelaskan bahawa orang yang bertakwa itu adalah orang yang diberikan kebaikan , didunia ini dan juga terutamanya diakhirat nanti. Dengan itu, status orang bertakwa itu adalah status orang yang beruntung dan bernasib baik. .(Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 223)
6. Golongan Yang Selamat Sejahtera.
Orang Islam juga merupakan golongan yang selamat sejahtera, yang bererti mereka berada dalam selamat dan mereka juga menyelamatkan orang lain. Kehidupan yang selamat dan sejahtera sangat diperlukan oleh remaja kerana, ia menjadi asas yang penting bagi mereka dalam melayari kehidupan mereka yang penuh cabaran.
Ini dapat dilihat jelas dalam surat-surat yang dihantar oleh Nabi s.a.w kepada raja-raja dan ketua-ketua negara pada tahun ke-6 hijrah untuk menyeru mereka kepada Islam, kandungan penting dalam surat tersebut itu menyebut, ” Selamat sejahteralah bagi orang yang mengikut pertunjuk”. Disamping itu, kebanyakan surat menyebut, ” Ikutlah Islam, nanti kamu akan selamat ” ( al-Nadawi, 1977 : 233-255 dalam Ab. Aziz Mohd Zin 1999 : 225)
Keterangan-keteranga yang telah disebutkan menjelaskan bahawa pendekatan dakwah menggunakan status untuk menggalakkan remaja menerima mesej yang telah dikemukakan.
KESIMPULAN
Masyarakat harus mengetahui serba sedikit tentang ilmu psikologi perkembangan, khususnya perubahan dan perkembangan remaja. Pengetahuan ini dapat membantu mereka dalam mengarah remaja kepada perkembangan yang sihat untuk memberi keyakinan kepada kehidupan remaja pada masa akan hadapan. Setelah mengetahui tahap-tahap perkembangan dan perubahan remaja, maka proses memberi bimbingan dan nasihat harus menjurus kepada keperluan tahap tersebut agar lebih berkesan dan tidak bertentangan dengan fitrah manusia itu sendiri.
Mesej dan arahan dakwah yang terdapat dalamal-Quran dan Hadith dikemukakan dengan bermacam bentuk persembahan. Mesej dan arahan tersebut bertujuan untuk menarik perhatian, meransang, mendorong dan mempengaruhi sasaran kepada penerimaan mesej tersebut. Bentuk persembahan tergolong kepada bentuk psikologi. Di sini bolehlah disimpulkan bahawa al-Quran dan hadith penuh dengan unsur-unsur psikologi dan perlu dikaji secara mendalam untuk tujuan dakwah, Islam agama fitrah. Dengan itu, dakwah hendaklah dilakukan secara fitrah.
Pendekatan dakwah secara psikologi merupakan pendekatan fitrah. Pendakwah hendaklah berusaha memahami dan mendalami isu psikologi untuk digunakan dalam dakwah. Kaedah dakwah yang sesuai untuk tujuan keberkesanan menjadi satu pokok dalam dakwah. Setiap pendakwah harus peka dalam perkara ini dan psikologi konvesional yang dihasilkan daripada kajian yang jelas sangat berguna kepada dakwah, dan hendaklah dipelajari secara bersepadu.
Oleh itu, dalam psikologi dakwah, hati merupakan unsur yang perlu ditekankan atau diambil berat oleh para pendakwah kerana jasad manusia akan menjadi lebih baik sekiranya hati sasaran menerima ajakan dan kebenaran yang disampaikan.
1 ulasan:
:) syukran atas perkongsian di laman blog..
Catat Ulasan